Sunday, July 18, 2010

x mudah kan?

Hai. Assalamualaikum ;)




Seronoknya kalau dapat jadi budak-budak kan, x banyak benda nak difikirkan, boleh main sesuka hati, pastu ramai pulak orang jaga, orang suka hehe. tambah2 lagi kalau muka comel macam anak patung, badan tembam2 boleh peluk macam bantal peluk. memang sume org suka, sume org nak peluk :D


tapi ingat lagi, masa kecik2, selalu teringin nak jadi besar sebab boleh buat macam2, konon boleh pakai baju tu, boleh pegi sane sini, boleh keluar hang out, huh fatamorgana je tu sume tu. hakikatnya semakin dewasa kita, semakin banyak benda nak difikir..


dan di saat ini, ada 1 perkara yang sentiasa berlegar2 di kepala otak fikiran saya ni. abah saya dah mula sakit, batuk tak berhenti, saya risau, saya takut kalau ape2 jadi, saya anak sulung, mampu ke saya nak bantu keluarga ni.


satu hari abah pernah berkata,

abah: badriyah, nanti dah habis belajar, boleh tolong tanggung adik2 belajar x?

saya: (air mata mula bergenang, dada mula berdebar, denyutan semakin laju sambil bermonolog dalaman, ape kene dgn abah ni, knp tanya soalan cmni, mestilah aku akan tlg keluarga ni, aku anak sulung) insyaallah abah, selagi termampu, kite akan tolong abah.

abah: baguslah cmtu, mane tau pape jadi kat abah, badriyah tlg la tanggung adik2 belajar sampai berjaya k.

saya: (tak mampu menahan sebak di dada dan air mata yang bergenang lalu tumpah ke pipi) ok, insyaallah abah.



abah meletak harapan yang tinggi pada saya, sedangkan saya ni yang asyik x berjaya lagi, dah belajar boleh berhenti belajar, sbb dgn harapan boleh kerja dan tlg adik2 nak belajar. tapi tenaga perempuan x macam lelaki, lelaki boleh buat kerja mcm2, perempuan x, tenaga perempuan agak limited.

kadang2 saya bertanya pada diri sendiri, knp la saya bkn lelaki, kalau x mesti sy blh tlg ringankan beban abah utk cari duit. $$$$$$$$
duit, duit. ape la masalah ko ni. knp la susah betul nak dpt ko.
ada org pernah cakap,

ala, duduk subang jaya pun nak kecoh susah.

kadang2 kita hanya nampak apa yang ada di permukaannya shj, tapi kita tak tau apa yang tersimpan di dasarnya. walaupun nampak macam abah sy org senang tp dia ada banyak tanggungan, secara sengaja dan tidak sengaja. kadang2 saya tak faham jgk, kenapa masih ada org yg blh hidup dgn penat lelah org lain, cuba lah usaha utk hidup, kalau abah boleh, kenapa korg x blh? tolong la faham keadaan abah. abah tak boleh berkata tidak, anda sebagai ketua keluarga sepatutnya sedar ttg tanggungjawab ni, bukannya tau berkeluarga tapi tak tau nak jaga.

n saya teringat seseorang pernah berkata,


money is not everything but everything needs money.

bila abah sakit, kerisauan saya bertambah berganda2, sbb ibu dah mmg sedia sakit, mmg harapkan abah je utk uruskan pasal nafkah duit dan segala. tapi kalau abah sakit, mana saya nak mintak tlg? adik2 pulak ramai berderet hehe

kadang2 tgk muka adik2 ni mesti ada rasa sedih sikit sebab mesti terfikir, mampu tak budak2 ni nak menghadapi dunia luar, sedangkan aku ni yang dah setua ni pun kadang2 rasa x mampu dan rasa putus asa.


apa yang aku mampu lakukan......hanya lah berdoa.. doakan untuk saya sekali kawan2 :(

dunia oh dunia. x mudah kan?