Wednesday, January 13, 2010

adab dan akhlak

Salam.

Saya nak sampaikan satu cerita yang sedikit sebanyak di dalamnya, tersimpan berbagai pengajaran dan hikmah. Mudah-mudahan kita semua dapat ambil iktibar dan cuba apply dalam kehidupan seharian.

Saya mula perasan kejadian ni sejak cuti yang lepas, sebelum ni mungkin saya tak perasan ataupun saya masih tak dapat menilai kejadian macam tu.

Sehari sebelum Awal Muharram, saya dan keluarga ada kat Johor Bahru, malam tu barulah ktorg bertolak balik ke Kuala Lumpur. Sampai kat satu perhentian, ktorg singgah untuk menunaikan kewajipan, waktu tu nak dekat Maghrib.

Dah selesai saya Asar, saya duduk tunggu masuknya waktu Maghrib yang tinggal lagi lebih kurang 20 minit. Saya berteleku lah atas sejadah. Sebelah saya ada seorang makcik, macam saya mungkin, menunggu masuknya waktu Maghrib cuma bezanya makcik tu ada memegang buku yassin. Sambil2, saya isikan waktu saya dengan perkara lain. Tiba-tiba saya ditegur oleh makcik tu.

Makcik : Esok dah tahun baru.
Saya : Ya, makcik. Selamat tahun baru.
Makcik : Bacalah doa Awal Muharram ni nak, insyaAllah, permulaan yang baik akan berjalan dengan baik.
Saya pun ambik buku dari makcik tu dan baca serta menghayati doa tu. Saat tu, saya rasa sungguh terharu, sebab saya berasa bahagia dengan agama saya yang cukup indah. Saya berasa bersyukur sebab saya menganggap perkara itu adalah rahmat dari Tuhan.

Cerita kedua juga lebih kurang tapi berbeza sikit dari yang sebelumnya. Saya balik kampung saya kat Melaka, sebelum tu singgah kat surau. Dalam saya nak masuk ke surau,ada seorang nenek ni hulurkan tangannya dan berikan salam. Sekali lagi saya berasa bahagia dan terharu. Betapa cantiknya adab dan akhlak yang baik tu. Betapa tenangnya saya rasa bila disambut dan diberi salam sebegitu rupa.

Cerita ketiga berlaku di Kuching Sarawak. Saya dan kawan2 pergi jalan2 kat area Kuching, makan2, sampai waktu Maghrib, kitaorang singgah satu masjid dekat Kuching tu. Biasalah, kami tak pernah pergi masjid tu, so tak tau lah selok belok dia, mana nak ambik wudhu', mana area muslimah. Ada seorang hamba Allah bernama pakcik ni, guide kitaorang dari awal kitaorang sampai masjid tu sampailah kitaorang selesai melangkah keluar masjid. Pakcik tu tunjuk mana nak ambik wudhu', mana nak solat utk muslimah. Melangkahnya saya dalam masjid tu, ada lagi seorang pakcik sambut kedatangan kitaorang dengan salam. Secara jujur, saya sangat bahagia dan tenang dengan ketiga-tiga kejadian ni.

Apa yang saya dapat ambik dari kisah ni, betapa baiknya menyampaikan salam sesama muslim, betapa baiknya menyambut kedatangan muslim yang lain ke masjid, betapa baiknya berkongsi ilmu yang dikurniakan Allah, betapa baiknya menghulurkan salam sesama muslim walaupun belum pernah kenal antara satu sama lain.

Alangkah bagusnya kalau setiap muslim dapat mengamalkan sikap yang seperti dalam kisah2 tadi, yang kebanyakannya masih dipegang lagi oleh golongan tua. Semoga kita semua dapat mengamalkan adab dan akhlak yang baik tadi, untuk keharmonian kita bersama dan jugak untuk kekuatan umat Islam tu sendiri. (*_*)