Wednesday, June 02, 2010

Memories



"Setiap minit adalah berharga dan akan kekal dalam ingatan"

Bila diingat balik perjalanan hidup ini, akan timbul satu soalan di benak fikiran, kenapa semua tu terjadi? Kita mungkin tiada jawapan untuk soalan itu dan terus bertanya..

Kenapa perkara itu terjadi kalau di penghujungnya ia tak memberi kebahagiaan, ia tak memberi hasil seperti yang diharapkan..

Kenapa perkara itu terjadi kalau di penghujungnya terpaksa bercerai kasih, berputus hubungan?

Tak boleh dinafikan, kita memang takkan mampu untuk menjawab soalan itu.. Allah sembunyikan segala rahsia hanya dalam pengetahuanNya...

Yang mampu kita buat, teruskan kehidupan, dan buat perkara yang lebih baik..

Tetapi, jauh di sudut hati mesti ada perasaan kesal dan terkilan, terkenang tentang bagaimana ia bermula dan bagaimana ia berakhir, sehingga ada hati yang kecewa, ada perasaan yang terkorban, ada orang yang terluka...

Sejujurnya, tidak ada pengganti untuk itu, tidak ada yang dapat menukarkan kekecewaan itu kepada kebahagiaan, tidak ada yang dapat meluruskan besi dengan sempurna selepas ia bengkok, tidak ada yang dapat mengubah seraut wajah yang sentiasa menitik air matanya kepada seukir senyuman yang ikhlas..

Kenapa ia terjadi? Adakah sebagai hukuman atau sebagai ujian? Allah sahaja yang Maha Mengetahui..

Kadang-kadang, sesuatu perkara yang dianggap kejam dan kurang bijak terpaksa diambil demi kebaikan sesetengah pihak namun tak semua menyedari tentang hakikat itu sehinggalah dia dapat merasakan bagaimana berada di tempat yang maksudkan..

Dalam dunia ni, manusia seringkali tak berlaku jujur dan ikhlas, oleh sebab itu, manusia tidak boleh diberi kepercayaan 100%, cukuplah sekadar dapat menjaga perhubungan tersebut dari rosak dan membinasakan..


"People change"

Ya, memang betul. Mungkin di zaman kanak-kanak, perawakan kita lain, bila sampai di alam persekolahan, perawakan berubah dan akhirnya apabila memasuki alam remaja dan dewasa, manusia itu akan berubah. Terpulang kepada individu sama ada untuk berubah kepada kebaikan atau keburukan..

Seseorang itu tidak wajar dinilai hanya kerana masa silamnya, dia tidak wajar dinilai hanya kerana kesilapannya dan sememangnya dia tidak wajar dinilai hanya kerana kelebihannya.. kerana bagi saya, segala yang ada di bumi hanyalah bersifat sementara.

Apa yang terjadi harini tak semestinya akan berlaku pada esok hari.. Apa yang dilakukan pada hari ini tak semestinya akan dilakukan lagi pada esok hari..

Begitulah manusia, manusia tidak kekal dan hanya bersifat sementara. Mungkin hari ini, perangainya menjengkelkan atau menyakitkan hati, tapi mungkin pada hari esok, perwatakannya membahagiakan..


"Jangan terlalu sayang dan jangan terlalu benci"

Macam mana agaknya yang dikatakan terlalu sayang? Mungkin apabila kita terlalu memuji atau terlalu mengagungkan seseorang, boleh jadi jugak sesuatu benda.. Saya pernah berkata, 'dialah nyawa saya, saya takkan dapat hidup tanpa dia'.. Betapa jahilnya kita andai kita berkata macam tu.. Boleh ke kita bergantung hidup hanya pada manusia yang dihidupkan dari mati dan akan dimatikan semula dan dikembalikan kepada penciptanya..?

Untuk bahagian terlalu membenci, dalam hidup ini, pasti ada sedikit perasaan tidak suka atau benci, mungkin pada orang atau mungkin pada sesuatu perkara.. Kita cuba bertahan sebaik mungkin untuk menangani perasaan tersebut, kita abaikan segala hasutan, kita ketepikan segala kepentingan namun sebagai manusia, tidak dapat dinafikan, kita sangat mudah kalah pada godaan syaitan.. Syaitan sangat suka kalau kita bermusuh-musuhan sesama makhluk..

Oleh sebab itu, bersederhanalah kita hidup di bumi Allah ini, dalam setiap segi.. Berkasih sayanglah secara sederhana even dengan ahli keluarga sendiri kerana tiada yang lebih berhak mendapat kasih sayang dan cinta kita sepenuhnya selain Tuhan yang menciptakan..