Wednesday, August 25, 2010

Mengalah bukan bererti kalah. Diam bukan bererti salah.

Assalamualaikum :)


Jam Malaysia menunjukkan pukul 3am. Bukan saya sengaja taknak tidur tapi memang saya tak boleh tidur sebab saya terlalu sibuk dengan kerja kat sini, sampai saya rasa tak patut saya tidur sebab kalau saya tidur, siapa nak buat kerja-kerja saya, kalau kerja saya tak siap, macam mana saya nak skor dalam program saya ni dan akhirnya saya akan kecewa dengan keputusan saya. Saya dah serik. Saya dah sedar. Saya dah belajar, saya tak boleh main-main, saya kena belajar bersungguh-sungguh. Lagipun, zaman belajar macam ni, tak lama, 4 tahun je, selagi ada masa, marilah kita nikmati dengan sehabis baik dan seenjoy-enjoynye. :')


Cakap pasal enjoy, alhamdulillah, saya enjoy kehidupan saya sekarang. Tipulah kalau saya kata saya tak terfikir langsung tentang masa silam tapi buat apa nak fikir banyak-banyak. Setiap yang terjadi itu dah ditentukan dan sudah pastinya terdapat hikmah masing-masing. Apa yang saya patut dan boleh buat, hanya lah redha dan bersyukur. Masih banyak perkara yang boleh buat saya gembira. Kalau cerita lama selalu buat saya sedih dan menangis, untuk apa kita kenang??


Saya betul-betul mengalah. Saya minta maaf laa banyak-banyak andai semua ayat-ayat dan kata-kata saya mengguris hati mana-mana pihak dan secara tak langsung menimbulkan perasaan benci di dalam hati sanubari sesiapa, saya meminta maaf dan ampun. Saya mungkin tak sedar dan mungkin tersengaja melontarkan kata-kata yang memedihkan hati tapi sampai satu masa, saya sedar tak ada gunanya saya buat macam tu, makin menambah dosa saya adalah. Untuk apa saya mengumpul dosa? Kalau orang lain nak kumpul, dan saya tak mampu nak buat apa-apa selain membenci, itu hal masing-masing.


Yang penting jaga diri sendiri, jaga hati, jaga amalan sendiri. Tak perlu sibuk-sibuk nak mengata orang, nak mengutuk orang, nak marah orang, nak mengguris hati orang. Saya menyesal. Saya betul-betul minta maaf. Ampunkan salah saya zahir dan batin. Saya sedar kesalahan saya dan sekarang saya betul-betul mengalah. Saya tak nak fikir apa-apa dah. Saya cuma nak concentrate pada study, selebihnya saya serahkan pada Tuhan.


Sekarang saya nak ambik langkah mendiamkan diri sebab itu lebih baik. Saya taknak digelar orang yang tak penyabar disebabkan oleh saya meluahkan sedikit isi hati yang dah lama terpendam. Saya taknak digelar orang yang tak penyabar disebabkan oleh saya cuma menenangkan hati saya yang terluka dengan sedikit kata-kata yang jujur. Kesimpulannya, lebih baik saya mendiamkan diri dan redha atas semua yang terjadi.